organisatiecoaching
Een organisatie coachen gaat over het observeren van de structuur, de relaties, het welbevinden, de spanning,… die aanwezig is. Deze observaties worden teruggekoppeld via reflectieve feedback en maken zo natuurlijke groei mogelijk.
Het gaat in essentie over zicht krijgen op de wisselwerking of de complementariteit van wat in de organisatie bewust wordt ingezet en wat men onbewust probeert te vermijden. Ofwel het tonen van patronen die tegelijk een verrassende waarde en een verstoring in zich hebben.
Systemisch kijken is observeren en exploreren van wat er leeft in de organisatie en dat teruggeven aan de organisatie.
Het gaat in essentie over zicht krijgen op de wisselwerking of de complementariteit van wat in de organisatie bewust wordt ingezet en wat men onbewust probeert te vermijden. Ofwel het tonen van patronen die tegelijk een verrassende waarde en een verstoring in zich hebben.
Systemisch kijken is observeren en exploreren van wat er leeft in de organisatie en dat teruggeven aan de organisatie.
Systemisch kijken | Uitzoomen
Systemisch kijken kan je zien als uitzoomen, de organisatie vanuit een breed perspectief observeren waardoor de patronen van het systeem zich tonen. Het unieke karakter van de organisatie wordt via modelleren in kaart gebracht. Voeling krijgen met de natuur van de organisatie is hierbij de leidraad. De modellering kan eerdere keuzes van de organisatie ondersteunen en kracht bijzetten of deze beter afstemmen op haar eigen DNA.
Systemisch kijken is aandachtig aanwezig zijn zodat een klimaat ontstaat waarin groei of verandering mogelijk wordt. Een belangrijke focus is niets te willen veranderen.
Hoe verloopt een organisatiecoaching?
- Een interview van anderhalf uur tot twee uur met verschillende mensen in de organisatie.
- Indien mogelijk observatie in de organisatie.
- Een modellering waarbij dynamieken in kaart worden gebracht en gepolijst.
- De modellering wordt voorgesteld aan de organisatie.
- Van daaruit worden verdere stappen gezet. Het aanbod inspirerend coachen kan hierbij een hulpbron zijn.
Binnen een organisatie zijn er een aantal spanningen die eigen zijn aan het DNA van de organisatie. Deze spanningen staan op momenten als polariteiten tegenover mekaar. Dan duiken er problemen en moeilijkheden op. Op momenten is de organisatie in staat om deze polariteiten te transformeren in ‘generatieve complementariteiten’.
De organisatie legt dan een puzzel die bijna niet te leggen is. Wanneer een organisatie op haar best is, slaagt ze erin om schijnbare tegenstellingen als een yin – yang geheel te omarmen.
— Jan Ardui
De organisatie legt dan een puzzel die bijna niet te leggen is. Wanneer een organisatie op haar best is, slaagt ze erin om schijnbare tegenstellingen als een yin – yang geheel te omarmen.
— Jan Ardui
© Anne Breda / illustraties © Randall Casaer — privacy policy
© Anne Breda / illustraties © Randall Casaer — privacy policy